Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2009

Υπηρεσία προπαγάνδας στην Ιταλία του 21ου αιώνα


«Θα βομβαρδίζει τα ξένα ΜΜΕ με αληθινές θετικές ειδήσεις» προς ενίσχυση του τουρισμού

The Guardian

Το 1937, ο δικτάτορας Μπενίτο Μουσολίνι ίδρυσε το MinCulPop -το υπουργείο λαϊκού πολιτισμού- ένα γραφείο κυβερνητικής προπαγάνδας, με σαφή αποστολή να ελέγχει τα μέσα ενημέρωσης και να διαδίδει την επίσημη κυβερνητική εκδοχή των γεγονότων. Το MinCulPop ήταν υπεύθυνο για την επιλογή των ειδήσεων που θα μπορούσαν να μεταδοθούν σε πανεθνικό επίπεδο και για την αρχειοθέτηση άρθρων και εγγράφων που έφθαναν στους δημοσιογραφικούς χώρους και ραδιοφωνικούς σταθμούς.

Αυτός ήταν ο τρόπος με τον οποίον ο Ντούτσε επέβαλε τη δική του θεώρηση για τη χώρα, κρύβοντας τις βασικές αλήθειες. Ο Μουσολίνι πίστευε ότι όλες οι κακές ειδήσεις έπρεπε να αποκρυβούν και ότι η Ιταλία έπρεπε να παρουσιαστεί ως ένα έθνος ευτυχισμένο και ανθηρό. Η παγκόσμια προπαγάνδα ελεγχόταν με προσοχή και το ίδιο ίσχυε για τις ειδήσεις που θα έδιναν αρνητική εντύπωση για την Ιταλία. Για μια φασιστική δικτατορία, κάτι τέτοιο δεν αποτελούσε έκπληξη.

Για εμπορικούς λόγους

Εβδομήντα χρόνια μετά την ίδρυση του MinCulPop, η Ιταλία ανήγγειλε τη νέα εκδοχή του τον 21ο αιώνα. Με τη μορφή ενός επίσημου σώματος που διαμορφώνει την εικόνα της Ιταλίας, η νέα κυβερνητική υπηρεσία θα είναι υπεύθυνη για τη μετάδοση καλών ειδήσεων που αφορούν τη χώρα. Είναι απαραίτητη -όπως λέει η κυβέρνηση- για εμπορικούς λόγους. Η Ιταλία πρέπει να αντιμετωπίσει τη βροχή αρνητικών ειδήσεων, προερχόμενων από το εξωτερικό, για τον Σίλβιο Μπερλουσκόνι και την πολιτική του διότι αυτές βλάπτουν τις ιταλικές επιχειρήσεις. Ο τουρισμός υποφέρει από τις συνεχείς επιθέσεις του Τύπου και ταχεία δράση απαιτείται προκειμένου να σταματήσουν οι ξένοι να εγκαταλείπουν την Ιταλία ως προορισμό διακοπών.

Ως τουριστικό ζήτημα, ήταν αρμοδιότητα της υπουργού Τουρισμού, Μικέλα Βιτόρια Μπραμπίλα, να συγκροτήσει μια νέα δύναμη, που θα απαρτίζεται από νέους δημοσιογράφους και ειδικούς σε θέματα επικοινωνίας με δύο καθήκοντα: να ελέγχουν τον ξένο Τύπο σε όλον τον κόσμο, «από την Ιαπωνία έως το Περού» και «να βομβαρδίζουν αυτά τα ΜΜΕ με αληθινές θετικές ειδήσεις». Αυτή είναι η μορφή της νέας υπηρεσίας καταπολέμησης της δυσφήμισης, που κάποιοι κακόβουλοι θα ονόμαζαν γραφείο προπαγάνδας και που θα αρχίσει να λειτουργεί τον ερχόμενο μήνα. Ακόμη κι αν μοιάζει με προπαγάνδα, η υπουργός Τουρισμού επιμένει ότι δεν είναι. «Δεν πρόκειται για κυβερνητικό τελεσίγραφο. Λέμε αυτά που συμβαίνουν. Μπορεί επίσης να δώσουμε έμφαση σε ορισμένες κυβερνητικές πρωτοβουλίες, εάν κριθεί κατάλληλο. Αλλά πρωτίστως, επιτρέπουμε στον κόσμο να ενημερώνεται για την πραγματική και τολμηρή Ιταλία - την Ιταλία των επιχειρήσεων, της τέχνης, των πολιτιστικών γεγονότων και των προϊόντων μας». Η υπουργός πρόσθεσε ότι θα υπάρξει ειδικό τμήμα εντός της υπηρεσίας που θα παρέχει άρθρα του Τύπου και υλικό για το Ιντερνετ.

Ολα αυτά δεν εκπλήσσουν μετά την πρόσφατη κριτική που άσκησε ο πρωθυπουργός κατά του ξένου Τύπου, που σύμφωνα με την άποψή του, δραστηριοποιείται σε βάρος της Ιταλίας και καταστρέφει όχι μόνο τον ίδιο αλλά και τη χώρα του. Δεν εκπλήσσει επίσης το ότι ο Μπερλουσκόνι θέλει να αντεπιτεθεί: «Αυτοί που δυσφημούν την Ιταλία καταστρέφουν επίσης τα ιταλικά προϊόντα και τις ιταλικές εταιρείες. Οι επιχειρηματίες πρέπει να εξεγερθούν κατά αυτής της αντεθνικής δράσης», δήλωσε.

Η κ. Μπραμπίλα περιόρισε τον ρόλο της στην αποδοχή των προτάσεων Μπερλουσκόνι. Στα ξένα ΜΜΕ πρέπει να κυριαρχούν ιστορίες για ιταλικές επιτυχίες, χωρίς να υπάρχει χώρος για κακές ειδήσεις ή κριτική. Αλλά μην ανησυχείτε. Αυτό δεν έχει καμιά σχέση με προπαγάνδα. Δεν μοιάζει καθόλου με την αναβίωση του MinCulPop. Είναι απλά ένας τρόπος ενίσχυσης του τουρισμού...

Πηγή: http://news.kathimerini.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.