Πέμπτη 15 Αυγούστου 2013

Ο Αρκτικός Ωκεανός έγινε «λεωφόρος» για πλοία


ΠΕΚΙΝΟ. Το εμπορικό σκάφος «Γιονγκ Σενγκ», της κρατικής κινεζικής εταιρείας Cosco, σάλπαρε στις 8 Αυγούστου από το λιμάνι Νταλιάν της Βορειοανατολικής Κίνας με προορισμό το Ρότερνταμ. Αντί να κατευθυνθεί προς τα νότια, όπως είναι η ρότα των πλοίων εδώ και αιώνες, το «Γιονγκ Σενγκ» έβαλε πλώρη για τον Βερίγγειο Πορθμό και τα παγωμένα νερά του Αρκτικού Ωκεανού.
Η υπερθέρμανση του πλανήτη εξελίσσεται με διπλάσια ταχύτητα στην Αρκτική σε σχέση με τις υπόλοιπες περιοχές της Γης. Ετσι, ένα ταξίδι που στο παρελθόν εθεωρείτο γεμάτο κινδύνους, τώρα είναι εφικτό. Αν όλα πάνε καλά, το «Γιονγκ Σενγκ» θα προσεγγίσει το Ρότερνταμ εντός 35 ημερών από την αναχώρησή του – αντί των 48 ημερών που διαρκεί το ταξίδι μέσω Νοτιοανατολικής Ασίας, Διώρυγας Σουέζ και Γιβραλτάρ.
Το 19.000 τόνων «Γιονγκ Σενγκ» αναμένεται να φθάσει στον Βερίγγειο Πορθμό, που χωρίζει τη Σιβηρία από την Αλάσκα, στις 25 Αυγούστου. Εν συνεχεία θα κατευθυνθεί δυτικά, κατά μήκος των βόρειων ακτών της Ρωσίας, διασχίζοντας τη Θάλασσα της Ανατολικής Σιβηρίας και τα στενά Βιλκίτσκι, ανάμεσα στη Χερσόνησο Ταϊμίρ και τη Νήσο Μπολσεβίκων, στο αρχιπέλαγος Σεβερνάγια Ζέμλια που συνδέει τις θάλασσες Καρά και Λάπτεβ. Θα φθάσει στο Ρότερνταμ διατρέχοντας από Βορρά προς Νότο τις νορβηγικές ακτές.
Ο βορειοανατολικός δίαυλος έχει μήκος 2.936 ναυτικών μιλίων (5.437 χιλιομέτρων) και θεωρείται, σύμφωνα με τη «Λαϊκή Ημερησία» του Πεκίνου ως «η πιο οικονομική λύση». «Το άνοιγμα του βορειοανατολικού διαύλου έχει σημαντικές δυνατότητες εμπορικής εκμετάλλευσης, ιδίως κάτω από τις συνθήκες που τώρα επικρατούν στην παγκόσμια οικονομία», ανακοίνωσε η Cosco.
Ο πρώτος που διέσχισε τον Αρκτικό Ωκεανό μέσω του βορειοανατολικού διαύλου ήταν ο Σουηδός εξερευνητής βαρώνος Αντολφ Ερικ Νόρντενσκιολντ το 1879. Η θαλάσσια οδός παρέμενε απροσπέλαστη για τα εμπορικά πλοία όχι μόνο στη διάρκεια του χειμώνα αλλά και στη διάρκεια του καλοκαιριού.
Το 2009, δύο γερμανικά εμπορικά σκάφη της Beluga Shipping πραγματοποίησαν για πρώτη φορά την αρκτική διαδρομή, με αντίστροφη πορεία, ξεκινώντας από την Ευρώπη με κατεύθυνση την Ασία. Τα εμπορικά πλοία συνοδεύονταν από παγοθραυστικό.
Οι συνθήκες που επικρατούν πλέον τα καλοκαίρια στην Αρκτική είναι τόσο ευνοϊκές για τη ναυσιπλοΐα, ώστε η ρωσική νομοθεσία δεν απαιτεί πλέον την παρουσία παγοθραυστικού σε πολλές περιπτώσεις.
Πέρυσι η Κίνα είχε στείλει το παγοθραυστικό «ΧουΛονγκ» (Δράκος του Χιονιού) προκειμένου να αποκτήσει ιδία άποψη για την πολλά υποσχόμενη διαδρομή. «Προς μεγάλη μας έκπληξη, το μεγαλύτερο μέρος της βόρειας θαλάσσιας διαδρομής ήταν ανοιχτό», είχε δηλώσει ο επικεφαλής της αποστολής, Χουιγκέν Γιανγκ. Η διαδρομή από τη Θάλασσα της Ανατολικής Σιβηρίας ώς τη Θάλασσα του Μπάρεντς διήρκεσε δέκα ημέρες, εκ των οποίων πάγος υπήρχε μόνο επί επτά ημέρες.
Το καλοκαίρι του 2010 οι ρωσικές αρχές εξέδωσαν 4 άδειες διέλευσης. Φέτος εξέδωσαν 372, ενώ ώς το 2021 μπορεί κάθε καλοκαίρι να μεταφέρονται μέσω Αρκτικής ώς και 15 εκατομμύρια τόνοι φορτίου – ποσό εντυπωσιακό αλλά ελάχιστο σε σχέση με τα 929 εκατομμύρια τόνους φορτίου που διήλθαν το 2011 από τη Διώρυγα του Σουέζ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.