AFP, Reuters
Την 90ή επέτειο της ίδρυσης της σύγχρονης τουρκικής Δημοκρατίας από τον Κεμάλ Ατατούρκ διάλεξε ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για να εγκαινιάσει ένα μεγάλο έργο, που υλοποιεί ένα παλιό όνειρο σουλτάνων της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Μια υποθαλάσσια σιδηροδρομική σήραγγα, η οποία συνδέει την ευρωπαϊκή με την ασιατική πλευρά της Κωνσταντινούπολης τέθηκε χθες σε λειτουργία, ύστερα από επίπονες προσπάθειες εννέα χρόνων.
«Σήμερα, υλοποιούμε τα όνειρα 150 χρόνων, συνδέοντας τις δύο ηπείρους και τους λαούς τους», δήλωσε ο Τούρκος πρωθυπουργός κατά την επίσημη τελετή των εγκαινίων. Το «παρών» έδωσε και ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σίνζο Αμπε, η χώρα του οποίου έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην υλοποίηση του έργου. Η κατασκευή της υποθαλάσσιας σήραγγας διεκπεραιώθηκε από κονσόρτιουμ ιαπωνικών και τουρκικών εταιρειών, με βασικό χρηματοδότη την Ιαπωνική Τράπεζα Διεθνούς Συνεργασίας.
«Ιαπωνία και Τουρκία εκπροσωπούν τις δύο πτέρυγες της Ασίας. Ας ονειρευτούμε από κοινού έναν υψηλής ταχύτητας σιδηρόδρομο, που θα ξεκινάει από το Τόκιο, θα περνάει από την Κωνσταντινούπολη και θα φτάνει στο Λονδίνο», δήλωσε ο Ιάπωνας πρωθυπουργός, ενώ ο Τούρκος υπουργός Μεταφορών, Μπιναλί Γιλντρίμ παρομοίαζε τη σήραγγα με τον ιστορικό «Δρόμο του Μεταξιού».
Το κατασκευαστικό επίτευγμα εκτείνεται σε συνολικό μήκος 13,6 χλμ, περί τα 60 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, κόστισε περί τα τρία δισ. ευρώ και αποτελεί ένα από τα μεγαλεπήβολα έργα της εποχής Ερντογάν, τα οποία οι επικριτές του χαρακτηρίζουν «φαραωνικά». Σ’ αυτά περιλαμβάνονται επίσης η διάνοιξη διώρυγας μήκους 50 χλμ., ανάλογης με εκείνη του Σουέζ, η κατασκευή τρίτου αεροδρομίου, τρίτης γέφυρας στον Βόσπορο και σταθμών ατομικής ενέργειας.
Η τουρκική αντιπολίτευση αμφισβητεί τη σκοπιμότητα αυτών των σχεδίων, υποστηρίζοντας ότι εξυπηρετούν περισσότερο τη μεγαλομανία του Ερντογάν παρά πραγματικές ανάγκες. Η αντίθεση σε ένα από αυτά τα σχέδια -την «ανάπλαση» του πάρκου Γκεζί και της πλατείας Ταξίμ στην Κωνσταντινούπολη- ήταν ο σπινθήρας που πυροδότησε τις αλυσιδωτές διαδηλώσεις της περασμένης άνοιξης, τη σοβαρότερη δοκιμασία του Ερντογάν στα δέκα χρόνια της πρωθυπουργίας του.
Την ιδέα για την κατασκευή υπόγειας σήραγγας έριξε για πρώτη φορά το 1860 ο σουλτάνος Αμπντούλ Μετζίτ Α΄. Το 1891, ο σουλτάνος Αμπντούλ Χαμίτ Β΄ προσέλαβε Γάλλους μηχανικούς, οι οποίοι έφτιαξαν τα πρώτα σχέδια ενός έργου που έμεινε, ωστόσο, στα χαρτιά. Η ολοκλήρωση του έργου καθυστέρησε εξαιτίας των αρχαιολογικών ανασκαφών που χρειάστηκε να διεξαχθούν παράλληλα με τις κατασκευαστικές εργασίες. Συνολικά, βρέθηκαν 40.000 αντικείμενα αρχαιολογικής αξίας, μεταξύ των οποίων τριάντα πλοία βυζαντινού στολίσκου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.