Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2011

Πλωτές δεξαμενές από Ιράν

Δύο εκατ. βαρέλια σε τάνκερ εκτός περιοχής εμπάργκο

Καθώς η διεθνής κοινότητα σφίγγει τον κλοιό γύρω από το Ιράν, με τις ΗΠΑ να πιέζουν για ενίσχυση των κυρώσεων και την Ε.Ε. να συζητεί πλέον την επιβολή εμπάργκο στις εισαγωγές πετρελαίου από την Τεχεράνη – εξέλιξη που προκαλεί έντονη ανησυχία στην Αθήνα λόγω της αυξανόμενης ενεργειακής εξάρτησης της χώρας μας από το Ιράν, η προσοχή στρέφεται σε μια ιδιότυπη πλωτή δεξαμενή αποθήκευσης αργού πετρελαίου, που το Ιράν έχει καταφέρει να δημιουργήσει στην Ερυθρά Θάλασσα. Πρόκειται για ένα σημαντικό στόλο από ιδιαίτερα μεγάλης χωρητικότητας δεξαμενόπλοια VLCC (Very Large Crude Carriers), τα οποία έχουν ικανότητα μεταφοράς 2 εκατομμυρίων βαρελιών αργού πετρελαίου. Οι πληροφορίες που έχουν συγκεντρώσει δυτικές μυστικές υπηρεσίες κάνουν λόγο για 16 έως 19 τέτοιου τύπου και μεγέθους πλοία, που έχουν φορτωθεί και περιπλέουν αυτή τη στιγμή την Ερυθρά Θάλασσα. Εκτιμούν, δε, ότι το Ιράν, αξιοποιώντας την απειλή της πειρατείας, διατηρεί πολεμικά πλοία και υποβρύχια στην περιοχή, όχι για τον φόβο των πειρατών, αλλά για να διασφαλίσει ότι το πολύτιμο φορτίο θα παραμείνει άθικτο έναντι κάθε ενδεχόμενης απειλής.

Πρόκειται για το μεγαλύτερο πλωτό απόθεμα αργού πετρελαίου αυτή τη στιγμή. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ΗΠΑ έχουν διατυπώσει έντονο προβληματισμό για την τακτική που εφαρμόζει το Ιράν. Ο προβληματισμός αυτός βασίζεται στην εκτίμηση ότι σε μια απόφαση για σκλήρυνση των κυρώσεων και εφαρμογή ολοκληρωτικού εμπάργκο στις εξαγωγές πετρελαίου, το Ιράν θα διαθέτει ένα σημαντικό απόθεμα στους πλωτούς ταμιευτήρες, το οποίο για κάποιο χρονικό διάστημα θα επιτρέψει στην Τεχεράνη ουσιαστικά να παρακάμψει το εμπάργκο.

Η επιλογή της Ερυθράς Θάλασσας για τη στάθμευση των πλοίων δεν είναι τυχαία. Από εκεί, το ιρανικό πετρέλαιο μπορεί, μέσω του αιγυπτιακού αγωγού Sumed που συνδέει τα στενά του Σουέζ με τη Μεσόγειο, να διοχετεύσει πετρέλαιο προς την ευρωπαϊκή αγορά. Ακόμα κι αν επιβληθεί απαγόρευση εισαγωγής από την Ε.Ε., τα δεξαμενόπλοια μπορούν να κατευθυνθούν προς άλλες περιοχές όπου θα βρεθούν αγοραστές, καθώς θα βρίσκονται ήδη έξω από την περιοχή στην οποία εκτιμάται ότι, στην περίπτωση εφαρμογής καθολικού εμπάργκο, θα αναπτυχθεί μια ζώνη αποκλεισμού, προκειμένου να διασφαλισθεί ότι δεν γίνεται λαθραία εξαγωγή ιρανικού πετρελαίου διά θαλάσσης.

Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν ήδη γίνει συζητήσεις για τα πιθανά μέσα που θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν προκειμένου το Ιράν σταδιακά να αποσύρει τα δεξαμενόπλοια από την περιοχή και, τελικά, να μειωθεί η ποσότητα του πετρελαίου που θα έχει διαθέσιμο προς πώληση, εφόσον αποφασισθεί εμπάργκο. Μία λύση που συζητήθηκε ήταν η ενίσχυση παρουσίας πολεμικών πλοίων στην περιοχή, που σταδιακά θα απωθούσαν τα ιρανικά δεξαμενόπλοια προς τον Περσικό Κόλπο. Μάλιστα, αναφέρεται ότι έγιναν κρούσεις και προς την Αίγυπτο, προκειμένου να ανεχθεί τις απαραίτητες διελεύσεις από το Σουέζ και τις διαδικασίες που θα ακολουθούσαν. Δεδομένης της ύπαρξης ιρανικών πολεμικών πλοίων κοντά στα δεξαμενόπλοια, διατυπώθηκαν ορισμένες επιφυλάξεις για ενδεχόμενη απότομη κλιμάκωση της έντασης. Ωστόσο, υπό τον μανδύα της αντιμετώπισης της πειρατείας, η συγκέντρωση πολεμικών πλοίων θα μπορούσε να δικαιολογηθεί. Φαίνεται όμως ότι, προς το παρόν, οι σχετικές συζητήσεις μένουν στα χαρτιά, καθώς κανείς, ούτε οι ΗΠΑ που εκφράζουν τον μεγαλύτερο προβληματισμό για το θέμα, δεν αναλαμβάνει την πρωτοβουλία για την κινητοποίηση των στρατιωτικών μέσων που απαιτούνται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.