Σάββατο 18 Σεπτεμβρίου 2010

Η Τουρκία αυξάνει τις προκλήσεις στο Αιγαίο



Του Ηλία Νταλούμη

Αλλαγή της τουρκικής συμπεριφοράς επί τα χείρω καταγράφεται στο Αιγαίο την τελευταία περίοδο. Χωρίς να μειωθεί στο ελάχιστο η γνωστή τα τελευταία 25 χρόνια δραστηριότητα της Τουρκικής Αεροπορίας, με τις παραβάσεις στο FIR της Αθήνας και τις παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, εδώ και αρκετούς μήνες προστέθηκαν οι παρενοχλήσεις μέσω ασυρμάτου.

Τον τελευταίο μήνα έχουν πολλαπλασιαστεί και οι «θαλάσσιες διελεύσεις» τουρκικών πολεμικών πλοίων, που δείχνουν διάθεση κλιμάκωσης από την πλευρά των Τούρκων και τροποποίησης του στρατιωτικού τους δόγματος, με αύξηση της παρουσίας του πολεμικού τους στόλου στο Αιγαίο.

Παράλληλα, το τελευταίο διάστημα, έγιναν και «αναχαιτίσεις» αεροσκαφών μέσα στο FIR της Αθήνας! Η αύξηση του αριθμού των «θαλασσίων διελεύσεων» στο Αιγαίο, δείχνει ξεκάθαρα αλλαγή τακτικής αλλά και στρατηγικής. Το σύνθημα γι’ αυτήν την αλλαγή δόθηκε από τον ίδιο τον αρχηγό του τουρκικού Γενικού Επιτελείου στρατηγό Μπασπούγκ, κατά την επίσκεψή του, στα μέσα Φεβρουαρίου, στο ναύσταθμο του Γκολτσούκ. Εκεί, απευθυνόμενος στους αξιωματικούς του Τουρκικού Ναυτικού, ως αξιωματούχος της οθωμανικής αυτοκρατορίας, είπε: «Στις αυτοκρατορίες η ναυτική δύναμη είναι άκρως σημαντική.


Η σημασία του στόλου

Ο στόλος είχε διαδραματίσει μεγάλο ρόλο στην επικράτηση και στην υπεροχή της Πορτογαλίας, της Ισπανίας, της Ολλανδίας, της Αγγλίας και των ΗΠΑ. …Εάν η σημασία αυτής από πάσης απόψεως είναι σήμερα μία, αύριο θα είναι πέντε. Στο Αιγαίο έχουμε ήδη προβλήματα.

Για να μπορέσουμε να λύσουμε τα προβλήματά μας, έχουμε ανάγκη από ισχυρές ναυτικές δυνάμεις. Ποιος μπορεί να εγγυηθεί ότι κάποια μέρα δεν θα ξεσπάσει κρίση; Σε πόσες μέρες ξέσπασε η κρίση των Ιμίων; Θα πρέπει να λαμβάνονται πάντοτε υπόψη η στρατηγική και η στρατιωτική διάσταση.

Έχουν μεγάλη σημασία οι εξελίξεις σχετικά με το θέμα των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών. Εάν κάνετε λάθος στα θέματα αυτά, μπορεί να επικριθείτε μετά από 50-60 χρόνια». Στην υλοποίηση αυτής της ιδέας αποβλέπουν τα προγράμματα ναυπήγησης κορβετών, φρεγατών κι αποβατικών, που έχουν ήδη ξεκινήσει.

Οι Τούρκοι προτίθενται να αποκτήσουν και πλοίο αμφιβίων επιχειρήσεων, στο οποίο θα επιβαίνει τάγμα πεζοναυτών με τεθωρακισμένα και οχτώ ελικόπτερα. Τυπικά δηλώνουν ότι το θέλουν για ειρηνευτικές αποστολές. Στην πραγματικότητα όμως για να έχουν ένα σοβαρό επιθετικό όπλο στο Αιγαίο.

Μέσα λοιπόν σ’ αυτό το πλαίσιο έχουν ξεκινήσει ένα κύκλο από ναυτικές… επιδείξεις ισχύος. Να σημειωθεί ότι στη θάλασσα υπάρχουν τα διεθνή ύδατα, όπου καθένας κινείται ελεύθερα, ενώ για τα χωρικά ισχύει η αρχή της «αβλαβούς διέλευσης».

Σύμφωνα με αυτήν ένα πολεμικό πλοίο μπορεί να περνά μέσα από αυτά χωρίς κανένα πρόβλημα. Αρκεί να έχει υψωμένη τη σημαία του, σταθερή ταχύτητα και πορεία, χωρίς να εκτελεί ελιγμούς και ασκήσεις. Δεν ισχύουν δηλαδή οι κανόνες εναέριας κυκλοφορίας κ.λπ.

Παρενοχλήσεις

Βεβαίως οι Τούρκοι δεν ξέχασαν και τις αεροπορικές παρενοχλήσεις, «αναβαθμίζοντας» τις επιχειρήσεις τους, σηκώνοντας για πρώτη φορά αεροπλάνα για να εκδιώξουν από τον ελληνικό εναέριο χώρο ελληνικά ελικόπτερα τα οποία ανήκουν στη δύναμη της FRONTEX. Σημειώνεται ότι αυτή η τακτική αφορά μόνο στα ελληνικά μέσα, καθώς εκείνα άλλων ευρωπαϊκών χωρών, παρενοχλούνται μόνο από τα ραντάρ.

Έτσι όταν το πρωί της Παρασκευής 19 Μαρτίου, ελικόπτερο Dauphin του Λιμενικού, εντόπισε μεταξύ Σάμου και Φούρνων πλωτό με 59 λαθρομετανάστες, έστειλαν δύο F-16 που το πλησίασαν σε απόσταση 1 ναυτικού μιλίου. Τα τουρκικά απομακρύνθηκαν μόλις αντιλήφθηκαν ότι πλησίαζαν δύο ελληνικά F-16 που είχαν απογειωθεί από τη Λήμνο στις 07:07.

Η απογείωση είχε γίνει επειδή τα ελληνικά ραντάρ είχαν εντοπίσει τα τουρκικά αεροσκάφη από τις 06:57, όταν είχαν απογειωθεί από το Dalaman. Να σημειωθεί ότι τόσο το Dauphin όσο και το πολωνικό αεροπλάνο M28 της Frontex -που είχε πετάξει νωρίτερα στην ίδια περιοχή- είχαν δεχτεί 11 παρενοχλήσεις το πρώτο και 27 (!) το δεύτερο, από το ραντάρ της Datca. Ευτυχώς δεν πρόλαβαν να κάνουν τίποτα επειδή στην περιοχή έσπευσαν δύο ελληνικά F-16.

Μια σχεδόν ταυτόσημη επανάληψη των γεγονότων είχαμε την Κυριακή 21 Μαρτίου, Στις 08:07 δύο τουρκικά F-16 πλησίασαν σε απόσταση 926 μέτρων και από ύψος 335 μέτρων, το Dauphin που πετούσε στα 194 μέτρα. Όταν δύο Mirage 2000 που είχαν απογειωθεί από τη Σκύρο, πλησίασαν τα τουρκικά στα 1.852 μέτρα, αυτά άφησαν το ελικόπτερο, πήραν ύψος και περνώντας πάνω από το Φαρμακονήσι, στα 2.743 μέτρα, έφυγαν προς την Τουρκία. Το ΥΕΘΑ και τα Επιτελεία είναι σε ετοιμότητα και παρακολουθούν τα γεγονότα με ιδιαίτερη προσοχή.

Έφτασαν μέχρι το Σούνιο οι φρεγάτες

ΣΤΙΣ 27 Φεβρουαρίου η φρεγάτα «Γκαζιαντέπ», απέπλευσε από το ναύσταθμο του Ακσάζ (απέναντι από τη Ρόδο) και πήγε στον Ελλήσποντο, αφού πέρασε από τη Μήλο και ανάμεσα από το Σούνιο και την Κέα.

Στις 2 Μαρτίου η φρεγάτα «Γιαβούζ» από τον Ελλήσποντο πήγε στο Ακσάζ αφού έπλευσε μεταξύ Τήνου - Μυκόνου, κοντά στη Μήλο και τη Σαντορίνη. Στις 14 του μήνα η κορβέτα «Μποτζά-αντά», προκειμένου να πάει από το Ακσάζ στη Σμύρνη, φρόντισε να κάνει μια… παράκαμψη ως τη Μήλο, περνώντας κοντά στη Δία (έξω από το Ηράκλειο) και μεταξύ Σουνίου - Κέας. Στις 18 ήταν η σειρά της κορβέτας «Μπεϊκόζ», που βγήκε από τον Ελλήσποντο και πήγε στη Σμύρνη, φροντίζοντας να περάσει ανάμεσα Σκύρο κι Εύβοια (ανοιχτά της Κύμης).

Τυπικά σε όλες τις περιπτώσεις οι Τούρκοι δεν διέπραξαν καμία παρανομία. Όμως βάζοντας τα πολεμικά τους να κάνουν όλες αυτές τις βόλτες στο Αιγαίο, σαφέστατα παραβιάζουν τους κανόνες καλής γειτονίας.


ΠΗΓΗ: ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.