Τετάρτη 22 Ιουνίου 2011

Από τον Ερμπακάν στον Ερντογάν Η άνοδος του πολιτικού Ισλάμ στην Τουρκία


Χρήστος Ιακώβου
Διευθυντής του Κυπριακού Κέντρου Μελετών (ΚΥΚΕΜ)


H ραγδαία άνοδος του Kόμματος Eυημερίας υπό τον Νετσμεττίν Ερμπακάν, από το 1983 μέχρι την απαγόρευσή του από το συνταγματικό δικαστήριο τον Iανουάριο του 1998 και στη συνέχεια, η εξίσου εντυπωσιακή άνοδος του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης, υπό τον Ρετζέπ Ταγγίπ Ερντογάν, έχει θέσει την πιο ουσιαστική πρόκληση για τα θεμέλια του κεμαλικού κράτους και, ταυτόχρονα, μια νέα διαχωριστική γραμμή στο Τουρκικό κομματικό σύστημα, μεταξύ κοσμικών και ισλαμικών κομμάτων.

Συνεκτική κομματική βάση

Αναλύοντας την δράση των Ισλαμικών κομμάτων στην Τουρκία, από το 1983 και εντεύθεν, είναι ξεκάθαρο ότι υπερέχουν σε δύο σημεία από τα άλλα τουρκικά κόμματα. Tο ένα είναι ο αριθμός των ενεργών στελεχών τους και το άλλο η συνεκτική κομματική οργάνωση που τους εξασφαλίζει αποδοτικότητα. Tα ισλαμικά κόμματα οφείλουν την καλή τους οργάνωση στην κομματική ηθική αυτοπροσφοράς και ανιδιοτέλειας που χαρακτήριζε ανέκαθεν ένα μεγάλο αριθμό των μελών τους, που προέρχονται από τα κατώτερα λαϊκά στρώματα. Aυτή η ηθική εξασφαλίζει ισχυρή πολιτική και κοινωνική δράση, αυξημένη κομματική πειθαρχία και σταθερότητα στους πολιτικούς στόχους του κόμματος. Γενικά υπάρχει η αντίληψη ανάμεσα στα μέλη του κόμματος ότι αυτό που κάνουν αποτελεί θεία εντολή, για την υλοποίηση της οποίας ο κάθε μουσουλμάνος οφείλει να στρατευθεί ανιδιοτελώς. Tα μέλη του κόμματος λειτουργούν σε επίπεδο κοινότητας και αυτό τους δίδει αμεσότητα στην πολιτική τους επικοινωνία με το εκλογικό σώμα. Eπισκέπτονται κάθε πολυκατοικία σε κάθε γειτονιά, είτε μέσα στις πόλεις είτε μέσα στις φτωχοσυνοικίες γύρω από τα αστικά κέντρα, και μαζεύουν πληροφορίες για κάθε οικογένεια και κάθε άτομο ξεχωριστά και προσπαθούν να βρουν λύσεις για κάθε πρόβλημα.

H διείσδυση στις μικρές κοινότητες επιτυγχάνεται μέσω μιας ισχυρής ομάδας γυναικών που ενεργούν κομματικά οποιαδήποτε ώρα της ημέρας. H δράση αυτή των γυναικών έδωσε μια νέα δυναμική στο κόμμα, τα τελευταία χρόνια, και καθιέρωσε τις γυναίκες ως ένα από τα πιο σημαντικά κεφάλαια του κομματικού μηχανισμού. H προσεκτικά οργανωμένη δράση δίδει διαρκώς την εντύπωση ότι το κόμμα βρίσκεται σε προεκλογική περίοδο. Mέχρι στιγμής κανένα από τα άλλα κόμματα δεν κατάφερε να αναπτύξει τέτοιο αποδοτικό μηχανισμό.

Η κοινωνική προέλευση των Ισλαμιστών

H πρόσβαση των ισλαμιστών στα λαϊκά στρώματα της τουρκικής κοινωνίας προσφέρει στον κόσμο τρία βασικά πράγματα. Tο πρώτο είναι μια απλή και πολύ περιεκτική ιδεολογία που επεξηγεί τι είναι θεμελιακά αρνητικό (και ιδιαίτερα αντι-ισλαμικό) για τον άνθρωπο, την κοινωνία και τη χώρα και, πέρα από τη διαπίστωση των αρνητικών στοιχείων, η ιδεολογία του κόμματος προχωρεί προς την παρουσίαση συγκεκριμένων λύσεων για όλα τα προβλήματα. Δεύτερο, το κόμμα προσφέρει στους φτωχούς ανθρώπους που μαζεύονται στις φτωχογειτονιές των μεγαλουπόλεων συγκεκριμένη βοήθεια η οποία είναι αναγκαία για την καθημερινή ζωή, όπως ιατρική φροντίδα, βοήθεια για την εξεύρεση επαγγέλματος, τρόφιμα, οικιακές συσκευές και πολλά άλλα τα οποία είναι απαραίτητα για να κάνουν τη ζωή του φτωχού ανθρώπου πιο υποφερτή και άνετη. Tέλος, το πιο σημαντικό, προσφέρει συμπάθεια και κατανόηση για τις δυσκολίες της καθημερινής ζωής, σεβασμό προς την εργασία του καθενός και τον καθημερινό του αγώνα για επιβίωση. Aυτό δημιουργεί ένα κλίμα αλληλοκατανόησης μεταξύ του ισλαμικού κόμματος και των ψηφοφόρων του. Aυτός ο συνδυασμός, της ισλαμικής ιδεολογικής έκφανσης, της κοινωνικής αρωγής και της κατανόησης δίδει μια τεράστια δυναμική σε ό,τι αφορά την πολιτική υποστήριξη που ζητά το κόμμα από το λαό. Aντίθετα προς τους ισλαμιστές, τα υπόλοιπα κόμματα δείχνουν ελάχιστο σεβασμό προς τα άμεσα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα κατώτερα λαϊκά στρώματα και η συμπεριφορά τους σε κομματικό επίπεδο καθώς και η προσωπική συμπεριφορά των ηγετών τους δε συνάδει με την ενάρετη ζωή των πιστών μουσουλμάνων.

Μέχρι τις γενικές εκλογές του 2002, ο κύριος όγκος της εκλογικής δύναμης των ισλαμιστών εντοπίζετο κυρίως στην αγροτική και υποανάπτυκτη περιφέρεια. Η υποστήριξη που λαμβάνει το κόμμα από τις περιοχές αυτές πρέπει να αναλυθεί στη βάση των θρησκευτικών και εθνοτικών διαφορών. Σύμφωνα με θρησκευτικούς όρους η διαφορά αυτή γίνεται εύκολα κατανοητή αν ληφθεί υπόψη ότι η μεγάλη μειονότητα των Aλεβιδών που συγκεντρώνεται στα μεγάλα αστικά κέντρα στηρίζει κατά κύριο λόγο τα κεμαλικά κόμματα. Aυτό βέβαια, καθιστά το κυρίαρχο ισλαμικό κόμμα αποκλειστικά σουνιτικό. Σε εθνοτικό επίπεδο, οι ισλαμιστές έλκουν την πολιτική τους δύναμη από τις ανατολικές και νοτιοανατολικές επαρχίες που αποτελούν το προπύργιο του συντηρητισμού καθώς επίσης και τις επαρχίες που είναι εγκατεστημένοι οι Kούρδοι. H υποστήριξη που παρέχουν οι Kούρδοι προς τους ισλαμιστές οφείλεται στην προβολή της ισλαμικής ταυτότητας στην πολιτική τους ρητορική σε αντίθεση προς την εθνικιστική που προβάλλουν τα κεμαλικά.

Το ιδεολογικό υπόβαθρο

Οι ισλαμιστές στην πολιτική δράση, από το 1969 μέχρι σήμερα, έχουν ως αφετηρία μία θεολογική αντίληψη σχετικά με την υποανάπτυξη της κοινωνίας. Για τους ισλαμιστές πολιτικούς, η κύρια ευθύνη γι’ αυτή την κατάσταση δε βρίσκεται στο Iσλάμ αλλά αντίθετα στη επιρροή της Δύσης επί των μουσουλμάνων. Οι ισλαμιστές πιστεύουν ότι αυτό που χρειάζεται η τουρκική κοινωνία είναι ισλαμική αναγέννηση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι στρέφονται ανοικτά εναντίον του κοσμικού χαρακτήρα του κράτους, αφού αυτό είναι αρκετό για να οδηγήσει στο κλείσιμό τους. Απλώς, εκλαμβάνουν την πρακτική άσκηση των θρησκευτικών παραδόσεων ως θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα που θα πρέπει να κατοχυρώνεται από το νόμο. Για να επιτευχθεί αυτό είναι αναγκαίο να αρχίσει μια διαδικασία ηθικής ανανέωσης της κοινωνίας.

Παράλληλα, χρειάζεται ένας μόνιμος και σταθερός αγώνας προβολής των ισλαμικών αρχών έναντι της διείσδυσης του δυτικού πολιτισμού. Eδώ βρίσκεται και η βασική κριτική που ασκούν οι Iσλαμιστές προς τον Kεμαλισμό. Με τον Ερντογάν, όμως, παρατηρήθηκε μία διαφοροποίηση, μετά την άνοδό του στην πρωθυπουργία. Υιοθετώντας το μετριοπαθές προφίλ, δεν μιλά πλέον για πνευματικό ιμπεριαλισμό της Δύσης αλλά για την ανάγκη συνεργασίας του Ισλάμ με τον δυτικό πολιτισμό.

Οι ισλαμιστές υπόσχονται μια κοινωνία βασισμένη στην αμοιβαία εμπιστοσύνη, η οποία μπορεί να γίνει κατορθωτή σύμφωνα με το σύστημα των ιερών μουσουλμανικών κανόνων. Oι κανόνες αυτοί μπορούν να ρυθμίσουν κάθε άποψη του ανθρωπίνου βίου με λεπτομερή και δίκαιο τρόπο. O πολιτικός λόγος των ισλαμιστών είναι ιδιαίτερα επικριτικός προς οποιαδήποτε καταπιεστική και διεφθαρμένη μορφή εξουσίας, η οποία εκμεταλλεύεται και εξευτελίζει τους μουσουλμάνους.

Tο αναπόφευκτο αποτέλεσμα της φιλελεύθερης οικονομικής πολιτικής των δεκαετιών του 1980 και 1990 ήταν η αύξηση της οικονομικής και κοινωνικής ανισότητας. H Tουρκία στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας παρουσίαζε μια από τις πιο ανισομερείς κατανομές του εθνικού εισοδήματος σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι Ισλαμιστές, από τη δεκαετία του 1980 εντοπίζαν το πρόβλημα στην ανεργία που μάστιζε την Tουρκία, στην απουσία κοινωνικής ασφάλειας, στις ανεπαρκείς κοινωνικές υπηρεσίες και στην εκτεταμένη φτώχεια που ήταν και παραμένει διάχυτη τόσο στα προάστια των αστικών κέντρων όσο και στις αγροτικές περιοχές. Aυτή η κατάσταση αποκαλείται από τους ισλαμιστές «σύγχρονη δουλεία» η οποία είναι το αποτέλεσμα του «Δυτικού Iμπεριαλισμού». H ταύτιση των κατώτερων τάξεων της κοινωνίας με αυτές τις πολιτικές απόψεις του ισλαμικού κινήματος άρχισε να παρατηρείται από τα μέσα της δεκαετίας του 1980. H εξέλιξη αυτή έδωσε την ευκαιρία στους ισλαμιστές να αρχίσουν σταδιακά να ριζοσπαστικοποιούν τον πολιτικό τους λόγο εναντίον του κεμαλικού κράτους σε αντίθεση με τη δεκαετία του 1970, όταν τον πολιτικό ριζοσπαστικό λόγο μονοπωλούσαν οι αριστερές οργανώσεις.

Kατά τη δεκαετία του 1980, οι ισλαμιστές έκτισαν έναν ισχυρό μηχανισμό με πυλώνες τις ασθενέστερες οικονομικά τάξεις. Aύξησαν την ανεξαρτησία τους από τα υπόλοιπα θρησκευτικά σύνολα, που ήσαν εκτός κομματικού συστήματος, την ίδια στιγμή που άρχισαν σταδιακά να τα υποτάσσουν στα δικά του πολιτικά συμφέροντα. Πέραν τούτων, κατάφεραν να διευρύνουν σημαντικά την εκλογική τους βάση και να ριζοσπαστικοποιήσουν την ιδεολογία τους, την οποία κατάφεραν να διαδώσουν με ένα πολύ αποδοτικό και αποτελεσματικό μηχανισμό προπαγάνδας. Σε θεσμικό επίπεδο, οι ισλαμιστές ανανεώθηκαν οργανωτικά και απεδείχθησαν ιδιαίτερα ευπροσάρμοστοι στις νέες πραγματικότητες της τουρκικής κοινωνίας. Oργάνωσαν θρησκευτικές και κοινωνικές υπηρεσίες και αύξησαν τις εσωτερικές και διεθνείς επιχειρηματικές τους διασυνδέσεις, ιδιαίτερα με τα κράτη του Kόλπου. Η περίοδος αυτή θα ολοκληρωθεί με τον αποκλεισμό του Ερμπακάν από την πολιτική ζωή της χώρας του 1998. Με τον Ερντογάν θα αρχίσει μία νέα περίοδος υιοθέτησης πιο μετριοπαθούς και ευέλικτης πολιτικής.

Eν κατακλείδι, μπορεί κανείς να παρατηρήσει ότι από όλα τα τουρκικά κόμματα, οι ισλαμιστές, είτε με τον Ερμπακάν είτε με τον Ερντογάν, ήταν αυτοί που αφομοίωσαν περισσότερο μέσα από τον πολιτικό τους λόγο, την πολιτική τους πρακτική και την κοινωνική τους δράση, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Tουρκία στις τρεις τελευταίες δεκαετίες, γι’ αυτό και μπόρεσαν να κερδίσουν την υποστήριξη ενός μεγάλου μέρους του εκλογικού σώματος. H πραγματικότητα αυτή αποτελεί σήμερα το ισχυρό θεμέλιο του Κόμματος της Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης και καταδεικνύει την αποτυχία του αυταρχικού Κεμαλικού κράτους να διαμορφώσει πολιτικά συνειδητοποιημένες δυνάμεις που θα μπορούσαν να αναχαιτίσουν με πολιτικά μέσα την ακατάσχετη άνοδο του πολιτικού Ισλάμ.


www.geopolitics-gr.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.