Επιστημονικό-ενημερωτικό ιστολόγιο με βαρύτητα σε θέματα γεωπολιτικής,εξωτερικής πολιτικής και διεθνών σχέσεων. geopoliticsgr@gmail.com
Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2008
Νέα χαρτιά στην Ενέργεια
Sabah (25/11/2008)
Του Muharrem Sarıkaya
Η επίσκεψη Ερντογάν στην Ινδία έπεσε θύμα της εσωτερικής πολιτικής. Ήρθαν στο προσκήνιο η οικονομική κρίση, οι ιδιωτικές τράπεζες και τα προεκλογικά μηνύματα. Δεν φάνηκαν τα νέα χαρτιά, τα οποία ανοίχθηκαν στον τομέα της Ενέργειας.
Εντούτοις, τα σχέδια τα οποία συζητήθηκαν κατά την επίσκεψη Ερντογάν στην Ινδία, ήταν αρκετά σημαντικά. Ίσως να προαναγγέλλουν ακόμη και μια θετική θεώρηση, εκ μέρους των Ρώσων, του αγωγού Σαμψούντας – Τζεϋχάν.
Το σχέδιο έχει να κάνει με τη μεταφορά τόσο του ρωσικού πετρελαίου, όσο και του πετρελαίου της Κασπίας, μέσω της Τουρκίας και του Ισραήλ στην Ινδία. Διότι η χώρα αυτή επιθυμεί να μειώσει την εξάρτησή της από τα πετρέλαια του Κόλπου της Βασόρας. Επιθυμεί, παράλληλα, την ταχύτερη και ασφαλέστερη μεταφορά του πετρελαίου, το οποίο αγοράζει από την περιοχή της Κασπίας και το οποίο ανέρχεται στα 600 χιλιάδες βαρέλια.
Και αυτό διότι το πετρέλαιο, το οποίο φορτώνεται από το λιμάνι Σούπσα ή του Νοβοροσίσκ της Μαύρης Θάλασσας, χρειάζεται 36 έως 50 ημέρες μέχρι να φθάσει στην Ινδία. Εξάλλου, το λιμάνι Σούπσα μετά τον πόλεμο Ρωσίας – Γεωργίας δεν λειτουργεί ομαλά. Βεβαίως, δεν πρέπει να ξεχνάμε και το φόβο των πειρατών. Άλλωστε, δεν επιτρέπεται και η διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ πλοίων άνω των 200.000 κόρων. Αυτό έχει ως συνέπεια να χρησιμοποιούνται περισσότερα πλοία.
Η γραμμή της Μεσογείου
Το σχέδιο αυτό ήρθε στην επιφάνεια, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες της Άπω Ανατολής, και ήταν μια εργασία, η οποία εκτελέστηκε μεταξύ Τουρκίας – Ισραήλ – Ινδίας και διήρκεσε τρία χρόνια.
Σύμφωνα με το σχέδιο, πλοία μεγάλης χωρητικότητας θα φορτώνουν το πετρέλαιο από το λιμάνι Τζεϋχάν και θα το μεταφέρουν στο ισραηλινό λιμάνι Άσκελον της Μεσογείου. Από εκεί και μέσω του αγωγού Tipline, ο οποίος εκτείνεται έως την Άκαμπα, θα φθάνει στο λιμάνι Ελιάτ του Ισραήλ, ακολούθως θα φορτώνεται και πάλι σε πλοία προκειμένου να μεταφερθεί στην Ινδία. Το ταξίδι μέχρι την Ινδία διαρκεί 16 ημέρες.
Εν τω μεταξύ, υποθαλάσσια στη Μεσόγειο θα ποντισθεί αγωγός, ο οποίος θα μεταφέρει πετρέλαιο και νερό, αλλά και οπτικές ίνες. Το κόστος του αγωγού υπολογίζεται στο 1 δις. δολάρια. Κατά τον ίδιο τρόπο, υπολογίζεται και η κατασκευή άλλου αγωγού, ο οποίος από το Ελιάτ θα φθάνει στην Ινδία. Έτσι, το πετρέλαιο, το οποίο θα αντλείται από το δεύτερο πηγάδι του Αζερμπαϊτζάν, θα μεταφέρεται, μέσω των αγωγών, στην Ινδία.
Σαμψούντα – Τζεϋχάν
Το Ισραήλ επιθυμεί στο σχέδιο αυτό να συμμετέχει και η Ρωσία. Αναμένει μάλιστα την υποστήριξη της Ρωσίας στον αγωγό Σαμψούντας – Τζεϋχάν, για την κατασκευή του οποίου η ρωσική απροθυμία είναι μέχρι σήμερα γνωστή.
Εξάλλου, οι Ρώσοι γνωρίζουν ότι ο αγωγός Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης, ο οποίος κατασκευάζεται κατόπιν συμφωνίας της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, δεν θα είναι αποδοτικός. Επιπλέον, το Ιράν σχεδιάζει την κατασκευή ενός αγωγού στην Ινδία, μέσω του Πακιστάν. Από την άλλη, η Σαουδική Αραβία τον αγωγό Sumed, από τον οποίο διοχετεύει πετρέλαιο στη Μεσόγειο, ετοιμάζεται να τον θέσει σε λειτουργία αντίστροφα και να μπει και αυτή στο παιχνίδι. Η κατάσταση αυτή μπορεί να αναγκάσει τη Ρωσία να υποστηρίξει τον αγωγό Σαμψούντας – Τζεϋχάν;
Πυρηνικά παζαρέματα
Σε αυτό ακριβώς το σημείο μπαίνουν μέσα στο παιχνίδι και τα πυρηνικά παζαρέματα. Συζητείται το εξής:
● O Πρέσβης της Ρωσίας στην Άγκυρα, την περασμένη εβδομάδα κατά τη συνάθροιση των Τούρκων κατασκευαστών, ανέφερε πως «αναμένουμε, όπως μας υποσχέθηκαν, μέχρι το τέλος του έτους την απόφασή τους», να δοθεί δηλ. στη ρωσική εταιρεία η κατασκευή του εργοστασίου πυρηνικής ενέργειας στο Akkuyu, η οποία άλλωστε ήταν και η μοναδική εταιρεία που κατέθεσε προσφορά.
● Η ρωσική εταιρεία, η οποία κατασκεύασε και στο Ιράν το εργοστάσιο πυρηνικής ενέργειας, τον εμπλουτισμό του ουρανίου να τον πραγματοποιήσει στην Τουρκία. Παράλληλα, το εμπλουτισμένο ουράνιο, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί στο Akkuyu, να μεταφερθεί από την Τουρκία στο Ιράν.
Πάντως, στην κρατική διοίκηση της Άγκυρας υπάρχουν αρκετοί, οι οποίοι δεν αντικρίζουν θερμά ένα τέτοιο σχέδιο…
Όμως, είναι και αρκετά δύσκολο να μαντέψει κανείς πώς θα πραγματοποιηθεί το μεγάλο αυτό παιχνίδι στον τομέα της Ενέργειας, ιδίως δε σε μια περίοδο, κατά την οποία η τράπουλα μοιράζεται εκ νέου.
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.