Σάββατο 21 Νοεμβρίου 2009

ZUBR ΔΙΑΚΛΑΔΙΚΟ ΟΠΛΟ ΣΕ ΑΚΙΝΗΣΙΑ


Δημιουργεί ερωτηματικά η απόφαση του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού να θέσει σε πρώτη φάση σε Έκτατη Ακινησία (ΕΚΑ) τα δύο από τα τέσσερα χόβερκραφτ ZUBR.

Σύμφωνα με δημοσιεύσεις (που δεν διαψεύστηκαν) στον τύπο τα ZUBR “Ζάκυνθος” και “Ιθάκη” βγαίνουν σε Έκτατη Ακινησία (ΕΚΑ) και στη συνέχεια πιθανόν σε μόνιμη ακινησία με στόχο σταδιακά να “κανιβαλιστούν ”δηλαδή να πάρουν τα ανταλλακτικά και τα μείζονα εξαρτήματά τους για να συντηρηθούν τα άλλα δύο τα “Κέρκυρα” και “Κεφαλληνία”.

Τα χόβερκραφτ ρωσικής και ουκρανικής τεχνολογίας ZUBR άρχισαν να έρχονται στην Ελλάδα από το 2001 ενώ το τελευταίο έφθασε το 2005.

Το Zubr είναι σχεδιασμένο να μεταφέρει δια θαλάσσης αποβατικές μονάδες όπως πεζοναύτες και άρματα μάχης σε προετοιμασμένες και μη προετοιμασμένες ακτές ταχέως προς το θέατρο των επιχειρήσεων καθώς επίσης και για την μεταφορά και πόντιση ναρκών

Το Zubr μπορεί να μεταφέρει τρία μέσα άρματα μάχης ή δέκα τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ) η 500 στρατιώτες. Με μέγιστο φορτίο το πλοίο είναι ικανό να ανέβει πλαγιές μέχρι 5% κλίση και να υπερπηδήσει εμπόδια μέχρι 1,6 μέτρα ύψος. Μπορεί να επιχειρεί με ταχύτητα 60 κόμβους. Το προσωπικό προστατεύεται από όπλα μαζικής καταστροφής με αεροστεγή μόνωση των σταθμών μάχης και των τμημάτων του προσωπικού και του πληρώματος, όπως και με προσωπικές προστατευτικές μάσκες και στολές. Το πλοίο είναι επίσης προστατευμένο από νάρκες καθώς το οριζόντιο στρώμα αέρα που δημιουργείται μέσα στη «φούστα» που περιβάλλει το σκάφος ελαττώνει το μαγνητικό ίχνος του πλοίου και των μεταφερομένων υλικών.

Φέρει 2 εξάκαννα αντιαεροπορικά πυροβόλα AK-630 Gatling των 30mm, 2XMS-227 εκτοξευτές ρουκετών των 22 σωλήνων έκαστος διαμέτρου 140mm και 1 αφαιρούμενο σύστημα πόντισης ναρκών για 20 έως 80 νάρκες

Αρκετοί επιτελείς του ναυτικού στο παρελθόν δεν είδαν με μεγάλη συμπάθεια τα χόβερκραφτ ZUBR στη συνέχεια όμως αξιωματικοί του ναυτικού που έχουν υπηρετήσει στα σκάφη αυτά και γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις δυνατότητές τους λένε ότι αν τα αξιοποιούσαν με βάση τον σχεδιασμό της “ταχείας αντίδρασης” θα μπορούσαν να αλλάξουν σημαντικά την επιχειρησιακή εικόνα στο Αιγαίο.

Ειδικά για την Μοίρα Αμφίβιων Καταδρομών (Ζ΄ΜΑΚ) η οποία συστάθηκε μετά την Κρίση των Ιμίων, ως δύναμη άμεσης επέμβασης σε οποιοδήποτε σημείο του Ελληνικού Αρχιπελάγους τα ZUBR με την ταχύτητα των 60 κόμβων αποτελούν ταχύτατο μέσον μεταφοράς.

Η δυνατότητα πόντισης ναρκών για αποκλεισμό περιοχής και σε επιχειρησιακούς διαύλους στο Αιγαίο όταν απαιτηθεί είναι μια άλλη μια δυνατότητα που έχουν τα ZUBR και η οποία δεν πρέπει να αγνοηθεί.

Τέλος δεν είναι τυχαίο που ο αρχηγός του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού Gary Roughead εντυπωσιάστηκε από τα ρωσικής κατασκευής χοβερκραφτ ZUBR και τις επιχειρησιακές δυνατότητες που έχουν κατά την πρόσφατη επίσημη επίσκεψη του στον Ελληνικό Στόλο στην Αμφιάλη.


Χρήστος. Κουτσογιαννόπουλος

Ταξίαρχος(εα)

Πρώην Δντής Διεθνών Σχέσεων ΥΠΕΘΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.