Δευτέρα 15 Αυγούστου 2011

Ε.Ε: Με εμπορικό «πόλεμο» απειλεί τις αεροπορικές το σύστημα εμπορίας ρύπων



Οι αντιδράσεις στο σχέδιο φορολόγησης των αεροπορικών για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι ήδη πολλές, με Κίνα και ΗΠΑ να αναλαμβάνουν νομική δράση έναντι της Ε.Ε.


Συνήθως τα καλοκαίρια στις Βρυξέλλες είναι πάρα πολύ ήσυχα. Φέτος ωστόσο, οι αξιωματούχοι της Ε.Ε. φαίνεται να μην έχουν ύπνο. Από τη μια οι συνεχείς διασκέψεις για την κρίση χρέους της Ελλάδας και όλης της ευρωζώνης και από την άλλη ένας παρασκηνιακός καυγάς που αυξάνεται με τον καιρό και απειλεί με έναν νέο εμπορικό πόλεμο.

Από την 1η Ιανουαρίου του επόμενου χρόνου, η Ευρωπαϊκή Ένωση σχεδιάζει να ζητήσει συμμετοχή από κάθε αεροσκάφος που απογειώνεται ή προσγειώνεται εντός της, στο σύστημα εμπορίας ρύπων. Πρόκειται για την πρώτη «πρωτοβουλία» στον τομέα αυτόν, ο οποίος με βάση διεθνείς συμβάσεις, δεν πληρώνει φόρους για τα καύσιμα ή τις εκπομπές αερίων.

Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις δείχνουν φιλικές μέχρι στιγμής καθώς είναι γνωστές οι θέσεις τους για τη δημιουργία σημαντικών ποσοτήτων αερίων του θερμοκηπίου από την αεροπλοΐα. Μάλιστα, ελπίζουν ότι μια τέτοια κίνηση μπορεί να γίνει ορόσημο, εξαναγκάζοντας μεσοπρόθεσμα τις παγκόσμιες βιομηχανίες -αεροπορικές και ναυτιλιακές- να μειώσουν τις εκπομπές τους. Σύμφωνα με στοιχεία της Διακυβερνητικής Διάσκεψης του ΟΗΕ για το Κλίμα η αεροπλοΐα ευθύνεται για το 3% των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα – ένα ποσοστό που αναμένεται να αυξηθεί.

Οι πολέμιοι

Από την άλλη πλευρά οι πολέμιοι του σχεδίου της Ε.Ε. έχουν αρκετούς λόγους να μην συμμορφωθούν. Ήδη μια ομάδα αεροπορικών εταιρειών από τις ΗΠΑ έχει ακολουθήσει τη νομική οδό εναντίον των σχεδίων της Ε.Ε., στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Παράλληλα, στη φετινή έκθεση αεροπλοΐας που έγινε στο Παρίσι, αναφορές από την Κίνα έλεγαν ότι ο ασιατικός γίγαντας είχε αναβάλλει μια παραγγελία των αερογραμμών Ηong Kong με την ευρωπαϊκή κατασκευάστρια Airbus. Η αναβολή οφειλόταν στο γεγονός ότι οι αερογραμμές δεν είδαν με καλό μάτι το ότι έπρεπε να αγοράσουν δικαιώματα για να πετάξουν στην Ε.Ε.

Η τελευταία απάντησε προκλητικά: «Δεν δουλεύουμε στη βάση απειλών αλλά με συζητήσεις», είπε ο εκπρόσωπος της Ε.Ε. για το θέμα, Iσαάκ Bαλέρο Λάντρον. Η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών και οι συνεργάτες της στις ΗΠΑ, Ασία και Κίνα έχουν ήδη εκφράσει την αντίθεσή τους στο εν λόγω σχέδιο. Στις ΗΠΑ η δικομματική επιτροπή μεταφορών του Κονγκρέσου έχει ήδη καταθέσει νομοσχέδιο που καθιστά παράνομη οποιαδήποτε συμμετοχή αμερικανικών αερογραμμών στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ε.Ε.

Ακόμη και στην Ευρώπη αρκετοί εθνικοί αερομεταφορείς ζητούν από την Ε.Ε. τροποποίηση των σχεδίων έτσι ώστε να αποφευχθεί ένας δαπανηρός επιχειρηματικός πόλεμος.

Όπως και να’ χει το κύριο επιχείρημα των πολέμιων είναι ότι η φορολόγηση των αεροπορικών αφορά όλες τις πτήσεις, είτε προς είτε από την Ευρώπη, ενώ την ίδια στιγμή φαίνεται ότι επιβάλλεται σε διεθνές επίπεδο.

Ωστόσο, ο Βαλέρο επισημαίνει ότι δεν πρόκειται για έναν απλό φόρο, αλλά για ζήτημα μείωσης της ρύπανσης. «Με το σχήμα αυτό, δημιουργείται μια αποθήκη δικαιωμάτων, στο πλαίσιο του 97% των εκπομπών της βιομηχανίας αεροπλοΐας από το 2004 έως το 2006. Αυτή η αποθήκη δικαιωμάτων θα διαιρεθεί μεταξύ των εταιρειών ανάλογα με τη μόλυνση που προκάλεσαν το 2010. Οι αεροπορικές θα αγοράσουν το 85% των δικαιωμάτων δωρεάν, με το υπόλοιπο 15% να δημοπραττείται».

Εάν βέβαια οι εταιρείες θέλουν περισσότερα δικαιώματα, θα πρέπει να δίνουν χρήματα για να τα’ αγοράσουν. Με τον ίδιο τρόπο, αν έχουν ήδη πολλά θα μπορούν να τα μεταπωλούν σε άλλες εταιρείες.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από BBC

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.