Για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη.
Έναν μικρότερο και πιο οικονομικό, από τον Nabucco, αγωγό προτείνει η BP για τη μεταφορά φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη, παρακάμπτοντας τη Ρωσία, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Financial Times. Η πρόταση έρχεται λίγες μέρες πριν από το Σάββατο, 1η Οκτωβρίου, την κρίσιμη καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προτάσεων για δασμούς μεταφοράς αερίου από τα τρία υφιστάμενα σήμερα προγράμματα, τον αγωγό Nabucco, τον διασυνδετήριο αγωγό Τουρκία-Ελλάδα-Ιταλία και τον αγωγό Trans-Adriatic Pipeline στο κονσόρτισουμ των επτά εταιρειών που αναπτύσσουν το υπεράκτιο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ, στο Αζερμπαϊτζάν και στο οποίο συμμετέχει η BP.
Ο αντιπρόεδρος της BP για την ανάπτυξη του Σαχ Ντενίζ, Αλ Κουκ, περιέγραψε το νέο σχέδιο, γνωστό ως South-East Europe Pipeline, ως «άλλη μία πιθανή λύση». Πρόσθεσε ότι η BP (σσ. η εταιρεία έχασε, πρόσφατα, υπέρ της ExxonMobil τη μάχη για από κοινού με τη ρωσική Rosneft ανάπτυξη και εκμετάλλευση σημαντικών υποθαλάσσιων κοιτασμάτων στον ρωσικό αρκτικό κύκλο) είναι «ανοιχτή στην ιδέα» της απευθείας συμμετοχής της στο πρόγραμμα. Διευκρίνισε, παράλληλα, ότι «δεν προκύπτει από αυτό ότι εντοπίζουμε, αναγκαστικά, ελλείψεις στις άλλες τρεις προσφορές. Είναι, όμως, σώφρον να έχουμε μια άλλη επιλογή». Επισήμανε, επίσης, ότι η BP έχει ηγηθεί της κατασκευής άλλων δύο αγωγών που συνδέουν, σήμερα, το Αζερμπαϊτζάν με την Τουρκία και υπογράμμισε: «Πιστεύουμε ότι μπορούμε να το κάνουμε ακόμη μία φορά».
Το προτεινόμενο σχέδιο παραπέμπει ευθέως στον αγωγό Nabucco, τον οποίο οι εμπνευστές του προορίζουν για τον περιορισμό της ενεργειακής εξάρτησης της Ευρώπης από τη Ρωσία, μεταφέροντας αέριο από την περιοχή της Κασπίας. Πρόσφατα, οι είκοσι επτά χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης υιοθέτησαν την προσπάθεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να διαπραγματευθεί την κατασκευή αγωγού μεταξύ των ακτών του Αζερμπαϊτζάν και του Τουρκμενιστάν στην Κασπία, της οποίας το νομικό καθεστώς αποτελεί ακόμη αντικείμενο διαφωνιών μεταξύ των πέντε παρόχθιων χωρών.
Ο αγωγός Nabucco προβλέπεται να διασχίζει μια απόσταση 3.863 χιλιομέτρων, από την Τουρκία μέχρι την Αυστρία, με ετήσια δυναμικότητα μεταφοράς 31 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων φυσικού αερίου και κόστος κατασκευής που, σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στο πρόγραμμα, μπορεί να αγγίξει τα 20 δισ. δολάρια. Οι ποσότητες φυσικού αερίου που είναι σε θέση να διεκδικήσει σήμερα είναι τα 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου που, από το 2017 και μετά, θα παράγονται από το Σαχ Ντενίζ.
Το νέο σχέδιο της BP αφορά έναν αγωγό, μικρότερο και φθηνότερο, προσαρμοσμένο στα εμπορικά συμφέροντα της BP και των εταίρων της, που σχεδιάζουν επενδύσεις ύψους 22 δισ. δολαρίων για την επέκταση του πεδίου άντλησης Σαχ Ντενίζ. Ο προτεινόμενος South-East Europe Pipeline, με συνολικό μήκος 1.300 χιλιόμετρα, θα ξεκινά από την ανατολική Τουρκία και μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας θα καταλήγει στα ανατολικά σύνορα της Ουγγαρίας. Θα εκμεταλλεύεται την υφιστάμενη υποδομή (τον αγωγό Μπακού-Ερζερούμ) για να συνδέσει το Αζερμπαϊτζάν, στην ανατολή με τον ενεργειακό κόμβο στην Αυστρία, στη δύση. Το γεγονός ότι το μήκος του είναι κατά ένα τρίτο μικρότερο από αυτό του Nabucco, τον καθιστά πολύ φθηνότερο. Το ότι η δυναμικότητα μεταφοράς που θα έχει θα είναι το ένα τρίτο της προβλεπόμενης για τον Nabucco συνάδει με τα 10 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου που μπορεί να προσφέρει το Αζερμπαϊτζάν.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.