Τετάρτη 29 Σεπτεμβρίου 2010

Η «επιστροφή» του έλικα στην αεροπορία


Το χαμηλό κόστος αποτελεί το βασικό «όπλο» του έλικα απέναντι στους κινητήρες τζετ, σε αυτή την «απόπειρα επιστροφής» .

Μπορεί ο έλικας να παραμερίστηκε πριν από πολλές δεκαετίες χάριν των αεριωθουμένων, ωστόσο, στις συνθήκες του σύγχρονου κόσμου, όπου το κόστος αποκτά όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα στη σχέση κόστους- απόδοσης, φαίνεται να ετοιμάζει τη σταδιακή επιστροφή του.

Η νέα αυτή τάση, που θέλει τα ελικοφόρα αεροσκάφη να κερδίζουν όλο και περισσότερο έδαφος στις «μικρές κατηγορίες», προέρχεται από το χώρο της αμυντικής βιομηχανίας, η οποία κάνει κινήσεις προσαρμογής στα δεδομένα των επιχειρήσεων καταστολής ανταρτών, στις οποίες τα μοντέρνα μαχητικά δεν είναι ιδιαίτερα χρήσιμα, καθώς ένας από τους βασικούς τους ρόλους είναι η εξουδετέρωση της πολεμικής αεροπορίας του αντιπάλου- και οι αντάρτες, κατά κανόνα, δεν διαθέτουν πολεμικά αεροσκάφη, οπότε τα εντυπωσιακά μαχητικά πολύ συχνά χρησιμοποιούνται σε ρόλους που δεν ανταποκρίνονται στις δυνατότητές τους (κάτι που γενικά κοστίζει, εάν αναλογιστεί κανείς ότι το μέσο επιχειρησιακό κόστος ενός σύγχρονου μαχητικού ανέρχεται στα 10.000 δολάρια ανά ώρα πτήσης).


Το «κενό» αυτό, έρχονται να καλύψουν τα ελικοφόρα αεροσκάφη. Αν και πολύ συχνά πλέον σε επιχειρήσεις τέτοιου είδους χρησιμοποιούνται UAV (μη επανδρωμένα αεροσκάφη), η παρουσία ενός πιλότου επί σκηνής είναι πολλές φορές επιτακτική, με αποτέλεσμα να εξετάζεται ξανά η προοπτική της χρήσης ελαφρών ελικοφόρων αεροσκαφών.

Εκτός από το χαμηλό επιχειρησιακό κόστος (500 δολάρια ανά ώρα πτήσης), είναι φτηνότερη και η κατασκευή τους (τη στιγμή που το κόστος για ένα αεριωθούμενο μαχητικό μπορεί ανέρχεται στα 80 εκατομμύρια δολάρια, ένα ελικοφόρο, π.χ Cessna 208B Caravan, κοστίζει γύρω στα 2 εκατομμύρια). Επίσης, οι απαιτήσεις τους όσον αφορά τις εγκαταστάσεις υποστήριξης είναι πολύ μικρότερες (μπορούν να απο/προσγειωθούν από δρόμους, ακόμα και χωράφια).

Από οικονομικής πλευράς, συμφέρουν ακόμη περισσότερο και από τα μη επανδρωμένα: ένα UAV Reaper μπορεί να κοστίζει από 10 εκατομμύρια και άνω, αναλόγως τον εξοπλισμό του, ενώ απαιτείται και η παρουσία 20μελούς ομάδας για την υποστήριξή του- συν τις απαιτούμενες δορυφορικές επικοινωνίες. Απεναντίας, ένα ελικοφόρο μπορεί να βομβαρδίσει έναν στόχο (όπως ένα στρατόπεδο ανταρτών) για το 1/3 του κόστους που αντιστοιχεί σε ένα πλήγμα από UAV. Για παρεμφερείς λόγους θεωρείται ότι έχουν πλεονέκτημα και έναντι των ελικοπτέρων, καθώς ένα ελικοφόρο αεροσκάφος είναι πολύ πιο εύκολο να συντηρηθεί από ότι ένα ελικόπτερο. Επίσης, υφίστανται και λόγοι στρατηγικής φύσης: πολλές χώρες που χρησιμοποιούν μη επανδρωμένα αεροσκάφη εξαρτώνται από τις χώρες προέλευσης για την υποδομή που απαιτείται για τη λειτουργία τους (τεχνογνωσία, δορυφορικά δίκτυα), τη στιγμή που τα επανδρωμένα ελικοφόρα επιθετικά αεροσκάφη παρέχουν επιχειρησιακή αυτονομία- ενώ είναι ευκολότερη και η εισαγωγή/ εξαγωγή τους, λόγω της παλαιότερης τεχνολογίας που χρησιμοποιούν.

Πολλές είναι οι χώρες που αρχίζουν να υιοθετούν όλο και περισσότερα ελικοφόρα αεροσκάφη, τόσο για στρατιωτικούς όσο και για πολιτικούς σκοπούς: χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η Βραζιλία, η Χιλή, η Κολομβία, η Δομινικανή Δημοκρατία, το Εκουαδόρ, η Ινδονησία, το Ιράκ, ο Λίβανος, το Μαρόκο, η Βενεζουέλα και οι ΗΠΑ, που αναγνώρισαν την αξία αυτής της παλιάς τεχνολογίας στο σύγχρονο κόσμο, προχωρώντας σε παραγγελία 100 ελικοφόρων για την πολεμική τους αεροπορία.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από Economist

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.