Επιστημονικό-ενημερωτικό ιστολόγιο με βαρύτητα σε θέματα γεωπολιτικής,εξωτερικής πολιτικής και διεθνών σχέσεων. geopoliticsgr@gmail.com
Σάββατο 9 Οκτωβρίου 2010
Με ιδιωτικές κορβέτες και εταιρείες ασφαλείας απαντά η ναυτιλία στους πειρατές
Μεθόδους αντιμετώπισης των πειρατικών επιθέσεων αναζητούν οι ναυτιλιακές εταιρείες.
Περισσότεροι πειρατές από ποτέ αναμένεται να «μπαρκάρουν» τους προσεχείς μήνες από τις ακτές της Σομαλίας, και οι ναυτιλιακές εταιρείες αναζητούν τρόπους αντιμετώπισής τους- από την κατασκευή «δωματίων πανικού», μέχρι και την πρόσληψη ενόπλων μισθοφόρων που θα επιβαίνουν σε συνοδευτικά πλοία.
Ωστόσο, σε καμία περίπτωση δεν υπάρχει κάποιου είδους εγγύηση πως τέτοιου είδους μέτρα θα σημάνουν «στροφή» στον «πόλεμο εναντίον των πειρατών», ενώ υπάρχουν φόβοι πως θα πράγματα θα χειροτερέψουν.
Μεγάλος αριθμός σκαφών από πολεμικά ναυτικά από όλο τον κόσμο βρίσκονται στα νερά της Σομαλίας, περιπολώντας με στόχο την προστασία των πλοίων που περνούν από την περιοχή, αλλά και πάλι είναι πάρα πολύ λίγα για να καλύψουν όλη την περιοχή- πόσο μάλλον το σύνολο του Ινδικού Ωκεανού.
Εν τω μεταξύ, αρκετές εκατοντάδες Σομαλοί πειρατές κερδίζουν χρήματα πολλαπλάσια του μέσου μισθού στη χώρα τους χρησιμοποιώντας μικρά σκάφη και τυφέκια ΑΚ-47 για να επιτίθενται στα περαστικά πλοία. Αυτή τη στιγμή κρατούνται 19 πλοία και 350 ναυτικοί όμηροι.
Ως εκ τούτου, στο χώρο έχει ξεκινήσει «αγώνας», καθώς εταιρείες σπεύδουν να προσφέρουν συμβουλές, προστασία και εξοπλισμό: μία πρόταση έχει να κάνει με τη συνοδεία των πλοίων από ιδιωτικές κορβέτες (αντίστοιχες με αυτές των πολεμικών ναυτικών) επανδρωμένες με υπαλλήλους εταιρειών ασφαλείας.
«Ο σκοπός μας είναι να παρέχουμε στενή προστασία αντί χρηματικού αντιτίμου σε πλοία που περνούν μέσα από την επικίνδυνη ζώνη» είπε ο Γκρεγκ Στένστρομ, ιδρυτής της αμερικανικής Marque Star, η οποία έχει κλείσει ήδη δύο συμβόλαια και έχει φιλοδοξίες για πολλά περισσότερα.
«Προσπαθούμε να αποστασιοποιηθούμε από την έκφραση 'ιδιωτικό ναυτικό', αν και φαίνεται πως υπάρχει κάποια βάση. Προτιμούμε να αυτοπροσδιοριζόμαστε ως ιδιωτική εταιρεία ναυτικής ασφαλείας» συμπλήρωσε.
Οι κορβέτες αυτές θα είναι εξοπλισμένες με βαριά πολυβόλα τοποθετημένα στα καταστρώματα- οπλισμός πολύ ισχυρότερος από ό,τι έχουν παρουσιάσει μέχρι τώρα οι πειρατές. Επίσης, ενδεχομένως να υποστηρίζονται από μη επανδρωμένα αεροσκάφη ή μικρά αερόπλοια για λόγους παρακολούθησης.
Ο Στένστρομ, πρώην αξιωματικός του ναυτικού των ΗΠΑ, δήλωσε ότι είχε αντιμετωπίσει έντονο σκεπτικισμό όταν είχε πρωτοπαρουσιάσει την ιδέα πριν από δύο χρόνια. Ωστόσο, καθώς η κατάσταση χειροτέρευε συνεχώς, τα δεδομένα άλλαζαν: η εταιρεία πλέον ελπίζει ότι θα είναι σε θέση να προσφέρει υπηρεσίες συνοδείας μέσα στο 2011.
Αντίστοιχα σχέδια έχουν και άλλες εταιρείες, καθώς η όλη ιδέα χρήσης ιδιωτικών εταιρειών υπάρχει από την αρχή του φαινομένου, στα μέσα της δεκαετίας- κάτι που ανησυχεί πολλούς αξιωματικούς πολεμικών ναυτικών.
Οι ιδιωτικές εταιρείες ασφαλείας χρησιμοποιήθηκαν ευρέως στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν, αλλά τα αποτελέσματα ήταν αμφιλεγόμενα, με κάποιους να πιστεύουν πως η παρουσία τους ήταν μάλλον τμήμα του προβλήματος παρά της λύσης του.
Ναυτικά από ανερχόμενες δυνάμεις, όπως η Ινδία, η Κίνα, η Ρωσία, η Νότια Κορέα, η Μαλαισία και άλλες, περιπολούν στην περιοχή, συντονιζόμενες μέσω ενός διαδικτυακού «chatroom» υψηλής ασφαλείας.
«Πρόκειται για ένα εξαιρετικά πολυσύχναστο τμήμα του ωκεανού» είπε ο στρατηγός Μπέστερ Χάουζ, διοικητής της EUNAVFOR (της ναυτικής δύναμης της Ε.Ε. στην περιοχή). «Αν μπει και μία μοίρα από σκάφη ιδιωτικών εταιρειών, ίσως να βοηθούσε, αλλά ίσως και να περιέπλεκε τα πράγματα. Και υπάρχει πάντα το θέμα αυτών που κρατούνται ήδη όμηροι από τους πειρατές».
Παρόλα αυτά, ο Στένστρομ αναφέρει ότι τα σκάφη θα έχουν αυστηρούς και συγκεκριμένους κανόνες εμπλοκής, θα χρησιμοποιούν πραγματικά πυρά μόνο για αυτοάμυνα και θα απομακρύνουν τους περισσότερους πειρατές χωρίς να γίνει καν μάχη. Οι κορβέτες, που θα είναι γραμμένες στα νηολόγια κάποιων αφρικανικών χωρών που έχουν συμφωνήσει με την όλη ιδέα, θα μοιράζονται τις πληροφορίες τους με τα πολεμικά ναυτικά και σε καμία περίπτωση δεν θα χρησιμοποιούν τα όπλα τους εναντίον σκαφών από εθνικούς στόλους- ακόμα και αν δεχτούν πυρά από αυτά.
«Δεν το παίζουμε 'Τζων Γουέιν', παίρνουμε το ρόλο μας στα σοβαρά».
Η τοποθέτηση φρουρών από ιδιωτικές εταιρείες πάνω στα σκάφη είναι άλλη μία επιλογή, στην οποία έχουν καταφύγει κάποιες εταιρείες, αλλά παρουσιάζει παρόμοιες δυσκολίες. Επίσης, το να οπλιστεί ο μέσος ναύτης θεωρείται επικίνδυνο.
«Είναι δύσκολη δουλειά να είσαι ένοπλος φρουρός σε ένα σκάφος στη θάλασσα. Θα άλλαζε αυτόματα το καθεστώς που υπάρχει με τα εμπορικά σκάφη και ενδεχομένως να ξεκινούσε μία κούρσα εξοπλισμών με τους πειρατές, είπε ο στρατηγός Χάουζ.
Άλλη μία επιλογή είναι η κατασκευή «δωματίων πανικού» : πολλά πλοία έχουν επανακτηθεί από τα πληρώματά τους αφού οι ναύτες έκαναν χρήση τους. Μέσα στο μήνα, μία ομάδα πειρατών εγκατέλειψε ένα ελληνικών συμφερόντων φορτηγό όταν τα μέλη της είδαν πως το πλήρωμα είχε κλειδωθεί στο μηχανοστάσιο- εικάζεται ότι οι πειρατές φοβήθηκαν επίθεση.
Κάποιοι ειδικοί λένε ότι τα δωμάτια θα μπορούσαν να είναι αποτελεσματικά, αν και θα έπρεπε να είναι αλεξίσφαιρα, να έχουν αποθέματα φαγητού, τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό, και σύστημα αδρανοποίησης του σκάφους.
Μέχρι τώρα οι πειρατές τείνουν να αποφεύγουν τα βίαια επεισόδια, αλλά αυτό είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε να αλλάξει- και η προοπτική μίας μάχης μέσα στα πολλά επίπεδα ενός φορτηγού πλοίου δεν ενθουσιάζει πολλούς στρατιωτικούς.
«Η κατάληψη/ ασφάλιση ενός σκάφους είναι δύσκολη επιχείρηση…θα πρέπει να το σκεφτούμε πολύ προσεκτικά πριν αποφασίσουμε να ρισκάρουμε τις ζωές πεζοναυτών για σκάφη που πιθανώς να μην ακολουθούν τις καλύτερες πρακτικές διαχείρισης» είπε ο Χάουζ.
Βεβαίως, τα δυτικά πολεμικά ναυτικά και οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν συντάξει μία λίστα με οδηγίες για τα σκάφη που περνούν από την περιοχή, και κανένα από τα σκάφη που τις έχουν εφαρμόσει πλήρως δεν έχει δεχτεί επίθεση. Η σημαντικότερη είναι η διαρκής επαγρύπνηση. Επίσης, συνιστάται στα πληρώματα να χρησιμοποιούν μάνικες νερού, καθώς και η χρήση συρματοπλέγματος, όπως και το πέρασμα από επικίνδυνες ζώνες τη νύχτα.
Όλοι συμφωνούν πως η καλύτερη λύση μακροπρόθεσμα είναι η σταθεροποίηση της κατάστασης στη Σομαλία, η οποία όμως δεν αναμένεται να επέλθει σύντομα.
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από Reuters
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Ναι, οι "πειρατές" χρειάζονται ένα καλό μάθημα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜόνο που τα όπλα και οι εξωπλισμοί τους έχουν σφραγίδα της ΣΙΑ.
Μόνο η Κίνα πρέπει να αποκλειστεί τελείως από τα κράτη που την τροφοδοτούν με πετρέλαιο και πρώτες ύλες.
Μόνο που το ΝΑΤΟ χρειάζεται μαζική υποστήριξη γιά να εισβάλη και στα υπόλοιπα κράτη της ευρύτερης περιοχής. Μόνο ...