Τρίτη 20 Απριλίου 2010

«Νύμφες» παιδικής ηλικίας


Του Μιχάλη Ι. Παπαθεράποντος


Τις τελευταίες εβδομάδες έχουν συγκλονήσει το κυπριακό κοινό οι πράξεις σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων. Αυτό συμβαίνει τη στιγμή που παρόμειες πράξεις συγκλονίζουν το παγκόσμιο εις βάρος ανηλίκων, και μάλιστα απο ιερωμένους. Αυτές οι πράξεις είναι σίγουρα αποτροπιαστικές και καταδικαστές, ιδιαίτερα στις δυτικές κοινωνίες. Μεγάλο ενδιαφέρον όμως αποκτούν όταν οι πράξεις αυτές γίνονται με νομική ή και κοινωνική κατοχύρωση. Τα τελευταία χρόνια έχουν συγκλονίσει το διεθνή τύπο τρείς διαφορετικές περιπτώσεις που όλες αφορούν γάμους και θανάτους νεαρών κοριτσιών. Σε δύο περιπτώσεις οι ανήλικες νύμφες πέθαναν απο αιμορραγία, η δεκατριάχρονη Ελχάμ Ασί μετά απο εξαναγκαστική σεξουαλική επαφή και η δωδεκάχρονη Γιουσέφ όταν προσπαθούσε για τρείς ημέρες να γεννήσει. Η άλλη περίπτωση αφορά μία οκτάχρονη νεόνυμφη, η οποία αυτόβουλα πήγε στο δικαστήριο για να ζητήσει διαζύγιο απο τον τριαντάχρονο σύζηγο της. Οι περιπτώσεις αυτές έγιναν στην Υεμένη όπου σύμφωνα με στατιστικές το 25% των γάμων γίνονται με ανήλικες κοπέλες κάτω των 15 ετών. Στην ηλικία αυτή οι γονείς του ανήλικου παιδιού, και κυρίως κοριτσιών, δίνουν τη συγκατάθεση τους μέσα απο συμβόλαιο. Αφού παντρευτούν, οι ανήλικες και ανώριμες «νύμφες» κακοποιούνται φυσικά και ψυχικά για να ικανοποιήσουν τις ορέξεις των γαμπρών.


Στην Υεμένη, όπου επικρατεί ο Ισλαμικός νόμος και οι φυλετικές παραδόσεις, υπάρχουν αρκετές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ιδιαίτερα των δικαιωμάτων παιδιών και γυναικών.Το 2009 έγινε παρουσίαση για την κατάσταση που επικρατεί στην Υεμένη στο Συμβούλιο Ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Γενεύη.

Έγιναν περισσότερες από εκατό συστάσεις, αφού στην χώρα επικρατούν ευρέως οι ισλαμικές αντιλήψεις και τα τοπικά έθιμα. Στην Υεμένη δέν υπάρχει κατώτατο όριο για γάμους ανηλίκων αλλά η γενική αναφορά για «εφηβεία». Οι γονείς υπογράφουν συμβόλαιο με τον επίδοξο γαμπρό όταν το παιδί τους είναι κάτω των 15, αλλά το συμβόλαιο μιλά για ολοκλήρωση του γάμου όταν η σύζηγος φθάσει στην εφηβεία της. Στην περίπτωση της Γιουσέφ, οι γονείς της έδωσαν την συγκατάθεση τους για να παντρευτεί η ανήλικη κόρη τους παρά τη θέληση της με οικονομικά αντάλλαγμα, ή αλλοιώς για προίκα. Αυτό, το κάνει αρκετά ελκυστικό για φτωχούς γονείς να δώσουν την ανήλικη κόρη τους για γάμο. Στη περίπτωση της Ελχάμ Ασί το οικονομικό όφελος του αδελφού της ήταν αυτό που οδήγησε στο γάμο της με τον Χακμί. Ο αδελφός της Ελχάμ, θα παντρευόταν την αδελφή του Χακμί και έτσι οι δύο άνδρες θα απόφευγαν την καταβολή προίκας που είναι συνήθης πρακτική στην Υεμένη. Ο Χακμί εξανάγκασε την Ελχάμ σε σεξουαλικές πράξεις με αποτέλεσμα τον θάνατο της απο ακατάσχετη αιμορραγία. Προηγουμένως πήρε την Ελχάμ σε Ιατρό και του ζήτησε να της χορηγηθούν ηρεμηστικά χάπια, όπου ο Ιατρός αρνήθηκε.

Μία απο τις πιό σημαντικές συστάσεις του Συμβουλίου Ανθρωπίνων δικαιωμάτων της Γενεύης ήταν η θέσπιση ορίου ηλικίας για ελάχιστο όριο ηλικίας για γάμο. Τον Φεβρουάριο του 2009 υπήρξε εισήγηση για θέσπιση του κατώτατου ορίου στα 17 χρόνια αλλά ο νόμος συνάντησε την έντονη αντίδραση των θρησκευτικών ηγετών, ο οποίος θεωρείται αντι-Ισλαμικός. Παρόλες τις έντονες πιέσεις απο διεθνείς οργανώσεις, είναι δύσκολη η θέσπιση νόμου γιατί προσκρούει στις Ισλαμικές αντιδράσεις και παραδόσεις, αφού και ο Προφήτης Μοχάμεντ παντρεύτηκε την Αίσα στα εννέα της χρόνια. Στην περίπτωση της οκτάχρονης νεόνυμφης, το δικαστήριο ακύρωσε τον γάμο της με τον 30χρονο σύζηγο της ο οποίος την κακοποιούσε και την ανάγκαζε να έρθουν σε σεξουαλική επαφή. Το δικαστήριο ακύρωσε τον γάμο επειδή η οκτάχρονη, ασφαλώς και δεν μπήκε στην εφηβεία. Παρόλο που υπήρξε κάποια δικαίωση, σημειώνεται ότι δεν υπήρξε καμοία τιμωρία για τον σύζηγο. Αντιθέτως, η οικογένεια της ανήλικης νύμφης υποχρεώθηκε να πληρώσει αποζημίωση στον σύζηγο. Γενικότερα, σε αρκετές Ισλαμικές κοινωνίες οι γυναίκες, υποψήφιες νύμφες, αντιμετωπίζονται ώς αντικείμενο για επιλογή απο τρίτους. Το βιβλίο της Αιγύπτιας Αμπτέλ-Αλ με τίτλο «Θέλω να παντρευτώ» σημείωσε μεγάλη επιτυχία, αφού πραγματεύεται το δικαίωμα της γυναίκας για επιλογή στο γάμο. Παραδοσιακά, οι γυναίκες δεν πρέπει να ψάχνουν ή να έχουν ενεργό ρόλο στο θέμα της επιλογής γαμπρού, αλλά να υπάρχουν απλά ως αντικείμενο για επιλογή.

www.geopolitics-gr.blogspot.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.