Σάββατο, 26 Ιανουαρίου 2013

Κινεζική παρουσία στη διώρυγα του Σουέζ


Reuters
ΠΟΡΤ ΣΑΪΝΤ, Αίγυπτος. Την ανησυχία αμυντικών αναλυτών προκαλεί η εξαγορά ποσοστού 20% του τερματικού σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πορτ Σάιντ στη διώρυγα του Σουέζ από την κρατική κινεζική εταιρεία Cosco.
Παρά τις διαβεβαιώσεις της εταιρείας ότι η επένδυση αυτή έχει αποκλειστικά εμπορικούς σκοπούς, ελάχιστοι αμφιβάλλουν ότι η επιλογή αυτή του Πεκίνου εντάσσεται σε ευρύτερο σχέδιο γεωπολιτικής επέκτασης. Τα τελευταία δύο χρόνια, το Λαϊκό Απελευθερωτικό Ναυτικό έχει στείλει δύο πολεμικά πλοία μέσω του Σουέζ σε επισκέψεις σε λιμάνια της νότιας Ευρώπης.
Η Κίνα δεν είναι, όμως, η μοναδική δύναμη που επιδιώκει να ενισχύσει την παρουσία της στην ευρύτερη περιοχή της Νότιας Μεσογείου. Ρωσικά πολεμικά πλοία έχουν μεταβεί ανοικτά των συριακών ακτών, ενώ οι ΗΠΑ έχουν εκδηλώσει την πρόθεσή τους να αποδώσουν την πρέπουσα σημασία στην κρίσιμη θαλάσσια ζώνη.
«Η υπόθεση που ήθελε τη Μεσόγειο να γίνεται αποκλειστικό πεδίο επιρροής της Δύσης, μοιάζει να ήταν πρόωρη. Οι Κινέζοι άρχισαν να κυκλοφορούν στην περιοχή, ενώ οι Ρώσοι ενίσχυσαν την παρουσία τους», λέει ο Νίκολας Γκόζντεφ, καθηγητής στη Σχολή Δοκίμων των ΗΠΑ.
Την ίδια στιγμή, άλλες στρατηγικές μετατοπίσεις, όπως αυτές που προκάλεσε η Αραβική Ανοιξη, εγκαινίασαν περίοδο αναταραχής σε όλη τη βόρεια Αφρική. Οι έρευνες για φυσικό αέριο ανοικτά της Κύπρου ενέτειναν τις υπάρχουσες εντάσεις μεταξύ Ελλάδας, Ισραήλ και Τουρκίας.
Τα σχέδια των ΗΠΑ, που ήλπιζαν ότι θα μπορούσαν να απεμπλακούν από την περιοχή, για να μεταβιβάσουν τα στρατεύματά τους σε Ειρηνικό και Ασία, διαψεύσθηκαν από την κρίση στη Λιβύη, που προσέφερε απτό παράδειγμα της αδυναμίας των ευρωπαϊκών κρατών να διαχειριστούν κρίσεις στην περιοχή τους.
Το 2011, ο Αμερικανός ναύαρχος Γκάρι Ράφχεντ είχε τονίσει την ανάγκη επανόδου των ΗΠΑ στη Μεσόγειο. Πέρυσι, το Πεντάγωνο ανακοίνωσε την αποστολή τεσσάρων φρεγατών, που εδράζονται στο ισπανικό λιμάνι Ρότα. Τον Νοέμβριο, την ώρα που η ισραηλινή αεροπορία σφυροκοπούσε τη Χαμάς στη Γάζα, αμερικανικά πολεμικά πλοία εισήλθαν στη Μεσόγειο, ευρισκόμενα σε ετοιμότητα για την απομάκρυνση Αμερικανών υπηκόων από τη Συρία ή το Ισραήλ. Η παρουσία αμερικανικού αεροπλανοφόρου ανοικτά των συριακών ακτών τον Νοέμβριο είναι αυτή που προκάλεσε, όμως, τη μεγαλύτερη ναυτική ανάπτυξη ρωσικών πλοίων των τελευταίων ετών στη Μεσόγειο. Η Μόσχα έστειλε τότε το μοναδικό της αεροπλανοφόρο, το σοβιετικής κατασκευής «Ναύαρχος Κουζνέτσοφ», στην ίδια θαλάσσια περιοχή με το αμερικανικό.
Στις 17 Ιανουαρίου, ρωσικά ειδησεογραφικά πρακτορεία ανέφεραν την αποστολή δύο ακόμη πολεμικών πλοίων στη Συρία. Η ναυτική βάση εκεί παραμένει η μοναδική πρόσβαση της Ρωσίας στη Μεσόγειο, ενώ η διατήρησή της υπό ρωσικό έλεγχο θεωρείται ένας από τους κύριους λόγους της ρωσικής στήριξης στο καθεστώς Ασαντ.
Οταν κινεζικό αντιτορπιλικό και φρεγάτα εισήλθαν στη Μεσόγειο, μέσω του Σουέζ, πέρυσι τον Αύγουστο, πολλοί Δυτικοί αναλυτές υπέθεσαν ότι σχεδίαζαν να πραγματοποιήσουν κοινά γυμνάσια με τους Ρώσους. Τα κινεζικά πλοία συνέχισαν, όμως, την πορεία τους προς τη Μαύρη Θάλασσα, όπου επισκέφθηκαν λιμάνια της Ουκρανίας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.
Παρά τις ανησυχίες ορισμένων Δυτικών αναλυτών για την κινεζική γεωπολιτική επέκταση, στην Ελλάδα οι επενδύσεις της Cosco και οι θέσεις εργασίας που αυτές έφεραν, καλωσορίστηκαν από τους κατοίκους του Πειραιά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούνται οι φίλοι που καταθέτουν τις απόψεις τους να χρησιμοποιούν ψευδώνυμο για να διευκολύνεται ο διάλογος. Μηνύματα τα οποία προσβάλλουν τον συγγραφέα του άρθρου, υβριστικά μηνύματα ή μηνύματα εκτός θέματος θα διαγράφονται. Προτιμήστε την ελληνική γλώσσα αντί για greeklish.